"We are the Watchers on the Wall" - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van AmberJim - WaarBenJij.nu "We are the Watchers on the Wall" - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van AmberJim - WaarBenJij.nu

"We are the Watchers on the Wall"

Door: Jim

23 Augustus 2016 | Kroatië, Dubrovnik

Vroeg op vandaag! De stadsmuren van Dubrovnik gaan om 8:00 open en schijnen naarmate de dag vordert steeds drukker en warmer te worden. Voor de beste ervaring ga je er dus gelijk naartoe. De wandeling is 1940 meter rondom de stad, op een hoogte van 25 meter op zekere punten (uitkijktorens, etc.)... Het was dus maar goed dat we gisteren vrijwel niks hadden uitgevoerd.

Vanaf de ingang van de stadsmuren bij de Pile Gate is het uitzicht gelijk fantastisch. Alle huisjes, kerken en andere gebouwen in Dubrovnik hebben feloranje dakpannen, wat een uniek en zeer bijzonder beeld oplevert. Met andere woorden: de perfecte plek om bij te komen van die klim van 25 meter.

De wandeltocht om de stad is (godzijdank) eenrichtingsverkeer. Ons avontuur begon met een uitzicht op fort Lovrijenac - een historisch gebouw dat nóg hoger dan de stadsmuren boven Dubrovnik torent (hierover later meer). Later op de route hadden we uitzicht op onze oude vriend, Lokrum, de Oude Haven, de klokkentoren en meer bijzondere plekken in de stad. Het maritiem museum onderweg sloegen we over. Het houdt een keer op!

Aan het einde van de tocht kwamen we langs de Minceta toren; het hoogste punt van de wandeling. Hier konden we op ons gemak scènes uit Game Of Thrones naspelen. We hebben ruim twee en een half uur gedaan over de route en namen even pauze van alle dagactiviteiten bij de grote fontein. Hierna gingen we op zoek naar souvenirs en een plek om te lunchen.

Een tip van internet was het Soul Café in één van de smalle steegjes in de binnenstad. Hier hebben we bijgetankt door middel van ijskoffie en broodjes. Omdat toegang tot het fort Lovrijenac bij de tickets voor de stadsmuur inbegrepen was, moesten we natuurlijk ook aan dit bouwwerk een bezoek brengen. Amber heeft 200 traptreden geteld op de route omhoog. Maar dan heb je ook wat: uitzicht op, jawel, de indrukwekkende stadsmuren van Dubrovnik!

Na de tweede vermoeiende tocht van de dag was het tijd voor nog een pauze. Achteraf gezien hadden we deze het best bij het restaurant van de avond kunnen houden; de bediening was helaas lichtelijk traag en enorm vergeetachtig. Het eten was echter prima; pasta gaat er bij ons altijd in, al is het met peperoncino en courgette. We hebben ruim een halfuur gekletst met een ouder Nederlands paar tijdens het wachten op onze rekening.

Groetjes,
Jim en Amber!

• 24 Augustus 2016 - 06:24

Ellen:

Mooi verslag. Wordt de volgende reis naar China?

• 24 Augustus 2016 - 08:04

Monique:

Mooie en leuke foto's weer !!

• 24 Augustus 2016 - 09:11

Tinie:

Opnieuw een Leuk verslag en mooie foto's . Grappig al die oranje daken. Fijne rustdag vandaag

• 24 Augustus 2016 - 16:04

Oma En Opa:

Best Amber en Jim,
    Jullie maken erg veel werk van de verslagen, het is zo erg goed te volgen
    Mooie dagtocht maar wel vermoeiend lijkt me, maar goed om weer een dagje bij te komen
    Groetjes Oma en Opa