Lekker blijven Placa - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van AmberJim - WaarBenJij.nu Lekker blijven Placa - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van AmberJim - WaarBenJij.nu

Lekker blijven Placa

Door: Jim

16 Augustus 2016 | Kroatië, Dubrovnik

Op onze derde dag in Dubrovnik was het dan eindelijk zover: we zetten voet binnen de muren van de oude stad. Hier maakten we onze tocht langs de hoofdstraat Placa. Nou, we kunnen bevestigen: binnen vijf minuten zal iedere toerist vanzelf gaan plakken. De Pile Gate (een bekende Game Of Thrones locatie!) leidde ons onder de stadsmuren en naar de lange straat. Hier trakteerden we onszelf op een verkoelend Kroatisch ijsje, waardoor het geplak zich weer voortzette (deze keer op onze handen).

De oude stad van Dubrovnik is flink druk. Logisch; om iedere hoek vind je wel een locatie uit een bekende serie of film (blijkbaar vindt de volgende Star Wars film ook plaats in Kroatië). Dubrovnik speelt hier slim op in door voornamelijk filmartikelen te verkopen aan fans. Na een klim van 43 traptreden (we hebben geteld) en een wachttijd van een kwartier belandden we bij de eerste en populairste Game Of Thrones winkel. In tegenstelling tot de personages uit de serie wilde hier niemand plaatsnemen op de "Iron Throne" die strategisch in de winkel was geplaatst. Dit had waarschijnlijk te maken met het feit dat je eerst een souvenir moest aanschaffen voordat je mocht gaan zitten voor een foto. €40,- voor een mok (zelfs een hele coole) is toch net het geld niet waard en zo lekker zit die stoel ook weer niet.

Na het bezoek aan de verschillende souvenirwinkels in de hoofdstraat was het tijd voor een pauze bij de kerk van Sint Blasius; net zo indrukwekkend van binnen als van buiten. Niet veel later stuitten we op de volgende Game Of Thrones locatie: dit keer de trappen uit de beroemde "Walk of Atonement" scène uit het vijfde seizoen (shame, shame, shame!). Uiteindelijk hebben we besloten de scène niet na te spelen. Hiervoor hadden we namelijk een bel te weinig en kleren te veel.

Onze souvenirjacht ging door en we zijn erin geslaagd om wat leuke spullen te vinden. Om 17:00 was het tijd voor het avondeten: terug de 43 trappen op en met de bocht naar rechts om plaats te nemen bij restaurant LAJK. Twee salades, een hamburger, kalkoenmedaillons en wat toetjes later zaten we toch echt vol en keerden we terug naar ons appartement. Met een ondergaande zon kwam hier het plakken tot een einde.

• 16 Augustus 2016 - 21:35

Ellen:

Hoi Amber en Jim,

Wat leuk dat jullie verslag doen. Strakblauwe lucht, ziet er mooi uit. Hoe warm is het en smelt dat snoep niet gelijk? Gaat vast nog meer plakken.

Groetjes,
    Rikus en Ellen

• 17 Augustus 2016 - 08:14

Koos:

Erg leuk verslagje.
    Zo te lezen blijven jullie daar nog wel even plakken.

• 17 Augustus 2016 - 08:15

Monique:

Leuk dat het schrijven over de vakantie ook door jullie opgepakt wordt !

• 17 Augustus 2016 - 10:06

Oma En Opa:

Beste Amber en Jim
    Het bezoek aan Dubrovnik zal erg interessant zijn geweest met die film locaties
    Het eten in dat restaurant lijkt zeker naar meer te smaken
    De verslagen kunnen de vergelijking met die van Stan destijds ruimschoots doorstaan, knap hoor
    Groetjes Oma en Opa